Trötta, valsande tankar

06.20. Allan sitter upp i sängen och pratar uppsluppet med Pippidockan. Jag klipper med ögonen och betraktar halvsovande skådespelet. Efter en kort stund får han syn på mig och säger; "Gå upp, pappa" och jag försöker med en harang om att det ju är mitt i natten och vad kan man rimligen vilja göra uppe vid den här tiden? "Leka!", säger Allan och hoppar piggt ur sängen och går ut i vardagsrummet. Ljudet av hundra Duplobitar som hälls ur sin korg förvissar mig om att min dag har börjat.
 
Sedan har det bara pågått utan vila och vi behöver inte gå in på detaljerna men jag är nu jävligt trött helt enkelt. Och nu lägger jag kraftreserven på denna text som dök upp i huvudet på mig då jag nyligen halvsov framför "Aja Baja Alfons". Avsnittet börjar med att Alfons rider på sin pappas rygg och pappan röker samtidigt på sin pipa så det står härliga till och små rökpuffemoln stiger mot taket. Vadå, röker han inomhus?!! Med sitt barn!?? Och leker samtidigt!?? Ja, det gör han faktiskt och jag tänker att den filmen hade inte fått mycket stöd om den gjordes idag. Tanken att pappan skulle röka i bild överhuvudtaget skulle ju inte ens dyka upp-  jag menar pappor slutar ju röka - om dom någonsin rökt - i graviditetsvecka 10 för det står så i regelboken. Nu märker jag hur detta verka landa i att jag tycker att det är bra att föräldrar röker men det gör jag absolut inte. Jag förkastar det högljutt. Men jag tycker det är lite charmigt att Alfons Pappa gör det.
   Och sen tänkte jag vidare på alla sexuella anspelningar som döljs i Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter. Brasse skulle ju kunna förväxlas med en pubertal kåtbock med bara en sak i hjärnan; att ha sex med Eva. Och hur han vid ett tillfälle råkar svära. Jag tror han säger "Men vad fan", och sedan snyggt döljer det i ett generat fniss och massa ord.
   Och jag tänker på hur Svantes morsa i Karlsson på Taket ska ge honom lite bullar och varm choklad och lassar upp typ femton stycken - nej, okej - sju åtminstånde. Men sju bullar är ju rätt många. Skulle jag ge Allan ett fat med sju bullar på... Nej, det skulle jag ju bara inte.
   Och jag tänker på Pippi som Allan tycker så himla mycket om. Hon är ju fan helt jävla vrickad egentligen. Jag menar, vad sysslar hon med? Drar med sig två icke ont anande barn på ett rädddningsuppdrag - i en luftballongssäng, över havet för att krasha på ett högt berg och bygga ett flygplan av gammalt skrot och flyga över en vulkan och kracha igen fast denna gång på en ö med livsfarliga vilda djur och sen kapa ett piratskepp och inta en piratborg och ligga gömnda i en brunn i en hel dag - ja, ni fattar. Det som är mest underligt är väl det faktum att Tommy och Annikas föräldrar lämnar sina barn vid Pippis dörr och drar på en tvåveckors. Eller den fantastiska lilla Annika som är på god väg att bli den perfekta hemmafrun som tvättar Pippis och Tommys kläder på piratskeppet - inte helt politiskt korrekt.
   Och Emil - alla shaking baby syndroms som måste uppstått vid den inspelningen och hans pappa är ju rent agressiv och borde väl egentligen spärras in.
   Och Ramus som går på luffen med suputen Paradis Oskar och Madicken som klättrar på tak och listan kan bli lång.
   Och så tänker jag på Teletubbies och Mor Annas Hjälplinje och Nicke Nyfiken och Dora -The Explorer och herregud tänker jag- Vi måste återinföra omoralen i barnfilmen så vi föräldrar kan känna oss mänskliga igen.


____________________________________________________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
intressant.se

Kommentarer
Postat av: Fia

Kommer du ihåg Solstollar? Där kan vi snacka porrigt S Det fanns ju nästan inte en enda tjej som hade kläder på sig i det programmet....galet!

2009-04-14 @ 12:25:51
Postat av: Kalle

Fantstiskt - mer naket till bollibompa!

2009-04-14 @ 14:40:34
Postat av: Sassa

Jag och min syster satt och pratade om Emils mamma härromdagen, henne skulle man kunna kalla för bloggarnas urmoder eller föregångare. Varje kväll satt hon vid sitt skrivbord och flitigt nedtecknade Emils alla hyss, det är imponerande...

2009-04-15 @ 10:04:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0