Vad jag gnäller

Det är uppror. Jag hör helikoptrar som snurrar runt runt i himlen. Arga röster på gatan. Läser bloggar om bestulen integritet och ett helt skruvat rättssystem och jag förstår inte vad ni snackar om. Jag förstår faktiskt ingenting. Jag har sagt det förr och förr och nu säger jag det igen; Släng piraterna i finkan och svälj den förbannade nyckeln. Vad är det ni tjafsar om?

Så började jag denna text och tanken var att den skulle fortsätta med något i stil med att alla dessa jämnförelser som det kryllar om: att pedofiler och mördare får låga straff eller går fria medan pirater straffas så hårt. Ja, som om det ena var en direkt konsekvens av det andra. Det är klart att pedofiler ska straffas hårdare än de gör, att såna som våldtar och mördar och förstör hela liv ska sitta inlåsta i all evighet. Där är rättsväsendet galet - det är helt korrekt utläst. Men det har väl inget med filstöld att göra?
   Det här skulle jag skriva men så var jag tvungen att släppa bloggandet och gå till dagis och så ville Allan gå till en park och så sken ju solen så där härligt och värmande och tinade upp hjärtat på mig. Och Allan gungade och skrattade så där galet som bara ett barn kan  göra och han kastade fnittrande sand i luften och ropade; "Titta, pappa. Det regnar." Och jag drack en lagom varm kaffe från seveneleven och satt där under ett träd bland alla lekande, livsinspirerande ungar och tänkte att livet är bra härligt ändå. Livet är fint och "Nä, Kalle; nu får du faktiskt ta och sluta gnälla", sa jag till mig själv, "det är bättre och må bra och rulla med som alla andra gör". Så sa jag och log inåt. Det är ju förstås helt galet att stämma dessa stackars utfattiga pirater (med utlandskonton) på den ofantliga summan 30 000 000? Hur ska dom kunna fortsätta sina liv efter det? Kommer dom någonsin kunna betala tillbaka? Dom som gör värdefulla insatser för de utstötta och tar från de rika och ger till de fattiga? Fast förlåt, de tar ju ingenting? Nej, deras livsverk är ju ett sökverktyg för fildelning - de hade ju aldrig tänkt ens tanken på att någon skulle lägga ut piratkopierat material på The Pirate Bay. Nej, det är klart - det är ju en rent sagt idiotiskt anklagelse. Att namnet skulle vara en metafor till sagornas piratvikar där tjuvgods delades ut - ha ha ha- det är ju långsökt. Och upphovsrätten föresten? Vad är det för skit! Menar dem på fullaste allvar att man ska behöva betala för musik, film, spel och program?!! Herregud, var är världen på väg? Betala! Med pengar!? Ha ha ha... Nej, det kan ni ju glömma era jävla storebröder, era sittpisssare. Musik är gratis! Det är ju det som är så fantastiskt. Att de är så justa menar jag, alla de där musikerna som gör musiken åt mig. Dom ska ändå bara vara tacksamma för dom får ju hålla på med musik och allt det där. Föresten tycker jag att allt ska vara gratis. Så borde det ju vara! Grymt, tänk att bara sitta där i snabbköpskassan och blippa gratisvaror och sen när månaden är slut så får jag ett lönekuvert som är helt tomt. Och jag bara till chefen; "Hörru din jävla utsugare - tror du jag vill sitta här och blippa varor gratis hela dagarna eller?" och han ler och säger att; "Du, pysen - varorna är gratis så jag har inga pengar och ge dig" och jag bara rasar och säger att jag kan väl för fan inte jobba utan lön och han säger att det kan jag visst. Så vadå?
   Nej, vilket jävla land man lever i alltså? Sverige? Det enda dom vill är att sätta dit en och rövknulla en. Det är allt det går ut på. Det är då man står emot - slänger gatsten liksom. Virar in halsen i en palestinasjal och skriker "Ner med kapitalet" med en Marlboro röd hängandes i mungipan. "Musik är för dyrt", skriker man - man skriker; "Man gynnar bara kapitalet och storbolagen". Sen går man och köper ett nytt ciggpaket från Phil Morris och drar hem och spelar lite Sony Playstation på sin Samsung LCDteve och knäcker en Carlsberg - proberbly the best beer in the world!
   Nä, det är synd om piraterna. Dom är ju helt oskyldiga. Alltså det där snacket om att de skulle backa upp nynazizter med pengar från the bay - det är ju bullshit! Där är ju allt gratis - det är ju det som är grejen. Vadå? Jaha - du menar reklamen med de nakna tjejerna - det är väl ingen reklam? Det är ju bara bilder. Dom tjänar väl inga pengar på TPB - det är ju superjusta killar ju. Helt vanliga KTH - nördar med rejäla skatteskulder. Hipp hipp hurra för Piratpariet! Jag tycker att vi alla ställer oss upp och bugar oss djupt för dessa herrar som så innerligt berikar våra liv och höjer en knuten näve mot övermakten. Dom har i alla fall humor som har fått så många vänstervridna och antifashister och Timbuktu för bövelen och invandrare och hip hopare och alla andra också att gå i bräschen för ett företag som finansieras av en man som donerar pengar till B.S.S, är öppet högerextrem och misshandlar invandrare i Gamla Stan. Jag menar det är väl lite ironiskt. Och att svara på frågan varför man registrerat domänen pedofil.nu med en hänvisning till yttrandefriheten och att; "jag förmedlar bara adressen, sen får kunden göra vad de vill med sidan" och sen komma undan som någon slags cyberhjälte och få hela Sverige att börja lipa...Jag tar av mig hatten för er.

Heja Piratpartiet. Ni är bara för goa!


_________________________________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
intressant.se

Kommentarer
Postat av: Anonym (har ingen lust att få fler förvrängda texter som svar)

Ditt blogginlägg innehåller ett antal sakfel. Tillåt mig påpeka några av dem:

1) Att TPB skulle innehålla barnporr är illvillig propaganda. Moderatorerna rensar strängt bort sådant. Påvisa gärna sådana belägg med någon slags dokumenterbar fakta.

2) Namnet The Pirate Bay kommer från Piratbyrån där det grundades. Det namnet i sin tur är inspirerat av Antipiratbyrån. Detta namn är i sin tur taget från vad som skulle vara en kriminaliserande benämning på den tidigt dataanvändande ungdomskulturen under 80- och 90-talet.

3) Musik är faktiskt gratis. Du kan ta betalt för entrén till en konsert, för rätten att spela upp ett stycke i ett radioprogram eller att ha med det i en film, eller för en CD eller till och med en datorfil. Men musik i sig är gratis. Om du råkar lyssna på något jag spelar upp kan jag inte kräva betalning av dig.

4) Att kopiera en datafil och att stjäla matvaror är inte ens i närheten av att kunna jämföras med varandra. Kopiering är inte stöld, varken ur moralisk, fysisk eller lagmässing mening. Kopiering kan vara intrång i upphovsrätt, men aldrig stöld.

5) Du kallar piratpartiet extremvänster och extremhöger i samma text. Fler har försökt göra det, det är lika ologiskt varje gång.

2009-04-18 @ 00:26:03
Postat av: Micke

Vad håller du på med egentligen? :p

Det kunde kanske blivit ett bra inlägg men du spårade ur totalt någonstanns från: "Det är uppror."

Jag vet heller inte om det fanns någon essans överhuvud taget i din text då du verkar blanda ihop saker och ting som du fått för dig, bildat din egen världsuppfattning helt enkelt. Hur som helst tycker jag det är bättre om du skriver om någonting annat där du besitter kunskap.

Tråkigt men sant. God natt.

2009-04-18 @ 02:37:42
Postat av: Ron Obvious

Ja, det här var faktiskt lite sorgligt skrivet. Jag respekterar din rätt till en åsikt, men sättet på vilket du förvandlar lösa myter till sanningar påminner faktiskt ganska mycket om de nynazister du uppenbarligen föraktar.

2009-04-18 @ 12:55:56
URL: http://enondplats.wordpress.com/
Postat av: Andreas Angel

Bra! äntligen nått som är skrivet med lite hjärta i detta ämne. Det kan hända att det finns något litet fakta fel här och var men i grunden håller jag med! Något som dock inte är fakta fel är att dom gnger jag har tittat in på TPB så har marginalerna varit prydda med " Träffa singel tjer" Natcha 16, Svettlana 17 och så vidare. Det verkar i alla fall som en sight som inte bryr sig så specielt mycket om vart i från reklam intäckterna kommer ifrån. Fast det är klart om det är gratis så kan det ju inte röra sig om nått koppleri!

2009-04-18 @ 13:28:07
Postat av: Mia

Vad TPB-killarna har för politiska åsikter eller om de är hyvens killar eller inte är helt ointressant i sak. Utom ur retoriskt perspektiv förstås. Att rada upp varför de inte är sympatiska och sen anse att de därför ska dömas för ett brott de inte begått är ju ett av de äldsta tricken i historien. Funkar sådär skulle jag vilja säga, annat än på folk som inte klarar av självständigt tänkande och har logisk slutledningsförmåga.



Vad som är intressant är hur man ser på upphovsrättslagen kontra modern teknik samt om det är juridiskt riktigt att TPB-killarna (eller nån i övrigt moraliskt oantastlig för att inte hamna i "de är nazis" och har porr-reklam på sin sida-träsket) ska straffas för en söktjänst de tillhandahåller. Vad blir konsekvensen för Internet som forum om DE är skurkarna här? Alla som länkar, listar, pekar till, katalogiserar och samlar information som innehåller något som kan användas för att bryta lagen blir enligt denna logik skyldiga och ansvariga. Eftersom du duktigt hostar upp det trötta "alla som fildelar är tjuvar"-argumentet kan jag ju köra det mer logiska, men lika uttjatade argumentet - är det posten som ska straffas om nån skickar en brevbomb? Ska mobiloperatören åka dit för medhjälp till olaga hot om du ringer och mordhotar nån?



Om man är det minsta seriös i den här debatten kanske man borde sikta in sig på varför det inte finns nåt intresse för att skapa förutsättningar för att de som har rätt till ekonomisk ersättning för sina verk är de som får pengarna samtidigt som konsumenterna får lagliga, moderna, fungerande och efterfrågade elektroniska tjänster. Argumentet "allt ska vara gratis" är det ingen seriös person som framför på allvar. Om man är det minsta intresserad av ett samhälle som bygger på demokratiska principer blir man förstås bekymrad över hur lagen används och vems intressen som styr den, samt att censur av internet anses som ett rimligt pris att betala för att skydda privata ekonomiska intressen.



Jag är medelålders, högutbildad och producerar upphovsrättsligt skyddat material varje dag i mitt yrke. Jag är emot TPB-domen, för fildelningsteknik och tycker att ditt raljerande över en viktig fråga och dina generaliseringar kring vilka som företräder denna åsiktsriktning (och vad de har för politisk hemvist, yttre attribut och sätt att tänka) är pinsamt, barnsligt och inskränkt.



Tack för ordet.

2009-04-18 @ 14:36:37
Postat av: Kalle

Mia - Jag försöker inte vara "seriös" i mitt inlägg. Jag framställer inga vetenskapliga eller rättsligt prövade bevis. Jag påstår mig inte vara journalist utan jag ventlilerar en åsikt på min blogg. Mitt inlägg är en ironisk sarkasm kring en rörelse jag inte sympatserar med. Jag håller på att författa ett svar till er alla men det är så svårt för min son vill spela "Alfons - bagerispelet" hela tiden. Men jag håller med dig, Mia, till mycket av det du säger men jag hade inne i åtanke att kritisera själva domen - jag ville ironisera kring allt daltande bara. Det gick tydligen inte hem hos dig.

2009-04-18 @ 14:53:45
Postat av: ullisar

oj det var respons som hette duga!



jag lyfter på hatten för dig och hojtar hejja! du vågar! jag tycker som du men orkar inte slå huvet i väggen med inlägg av den här typen (längre).



ps. vad gör ett sakfel eller två för skillnad i ett blogginlägg? ett inlägg som dessutom inte gör anspråk att vara seriöst? eller? dessutom, aj lajkt the part som handlade om Allan :)

2009-04-19 @ 23:05:38
URL: http://ullrika.se
Postat av: Kalle

tack tack tack... äntligen nån som förstår mig...

2009-04-20 @ 10:19:06
Postat av: ullisar

ja! jag tror det iaf?

2009-04-24 @ 00:50:55
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0