Lite om trafik

Lustigt att det är så mycket gnäll om köer. Hörde någon prata ner södralänken här om veckan. "Nu är det helt tjockt där inne i tunneln", sa han med med kostym och slips i negativt tonfall, "nu får dom fan tänka om och bygga bättre." Hans kollega höll med och sa att han suttit fast i fyrtiofem minuter igår. Och så svor dom lite sporadisk och påbörjade ett samtal om siffror och pengar som jag inte förstod något av.
   Självklart generaliserade jag omedelbart in dessa två kostymklädda herrar i varsin stadsjeep. Stora, svarta, blänkande fordon med mycket manlig styrka i. Bilar som med sina monstermotorer skulle köra över vilken terräng som helst; träsk, skog, kullar och dalar – kanske finns det någon liten amfibiefunktion inbyggd också så de lättsamt tar sig fram under vattnet. Helt enkelt ett perfekt fordon för daglig förflyttning från Enskede till Östermalm. Och sen ska bjässen parkeras också. Suck, det är ju så trångt med parkering – De måste göra något.
   Detta var min generalisering. Nu följer bara sanningar.

Det är köer i södralänken dagligen. Det ser jag när jag lättsamt åker förbi med tunnelbanan. Ändå är den bara fylld till en fjärdedel. I varje fordon sitter en person och suckar över trängseln. Bredvid denna syns ett tomt säte. Bakom är två tomma säten. I bakluckan ligger inget stort som ska förflyttas från punkt A till punkt B – inget kylskåp eller tvättmaskin eller annat skrymmande som måste forslas. Nej, bakluckan är tom. Det som forslas är luft. En lång rad av en till tre fjärdedelar helt tomma bilar står och tutar ryker och suckar och svär medan tunnelbanan svischar förbi ovanför. Förlåt men jag fattar faktiskt vad ni klagar över. Ni är ju orsaken. Ingen annan.

Hörde om någon Europeisk stad, pinsamt nog minns jag inte vilken men Amsterdam verkar bekant. Och jag kan inte ens styrka att påståendet är sant, men jag hörde om en europeisk stad i vilken de infört ett förbud mot att tomma bilar kör in i staden. Vill du alltså entra stadskärnan måste du ta med hela familjen eller plocka upp liftare vid stadsgränsen. Detta gjorde att en mängd bilpooler startade och trafiken minskade. Var det Paris? Skitsamma - sant eller inte är det ju en förbannad bra idé både i miljöhänsyn och för mina vänner i kostym som både slipper köer och får sällskap i bilen om morgonen. Det kan vä inte skada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0