Kan innehålla spår av cynism

Jag tror det var START! som var de första att ta försäkringen. De var de första som jag stötte på i alla fall, och jag gillade verkligen Start och som tonåring på mitten av nittiotalet var det ett måste på frukostbordet. Men så en dag vände jag på paketet för att lusläsa baksidan som man alltid gör och en liten textremsa jag aldrig stött på tidigare stod där med fet stil som en snyting i ansiktet; Kan innehålla spår av nötter.
Detta var en kort tid efter lanseringen av en ny Startsort som innehöll just nötter och jag satte skeden i halsen för jag dör om jag äter en sådan. En nöt alltså.
Jag bytte märke till Kellog´s Frosties men inte långt där efter kom "Frosties med nötter" och en liten skylt även på de nötfria paketen. Jag kunde gått åt men var ännu en gång räddad av en skyddstext, skapad att rädda svaga stackare som jag själv. Eller?
Mer produkter ströks ur mitt liv. Marabous "Never Stop" (nåja, jag slutade i alla fall) och senare även klassikern "Mjölkchoklad". Kan innehålla spår av...
Dumle var inte sämre de heller; Kan innehålla...
Jag skulle kunna rada upp chokladbitar och andra produkter i all oändlighet och min tacksamhet över deras omtänksamhet kan inte beskrivas i ord. Men tillslut återstod endast ett fåtal godbitar som jag tyckte om; Cloettas "Center" och "Plopp".
Men så för många år sedan stannar jag till vid en godisautomat för en mumsbit. En Plopp trillar ut och av en händelse läser jag baksidan; Kan innehålla spår av... Aldrig mer choklad tänkte jag och gråt en stilla tår.
Och i min hjärna snurrar samma fråga; Vad är det som gör att allt sött jag vill äta kan innehålla spår av något jag inte tål? Det innehåller det inte, utan det kan innehålla det. Vad menar de egentligen? Innehåller det nötter eller inte? Det är väl lika bra att slänga i några så jag slipper frestas överhuvudtaget. För om en nöt i kroppen ger en dödlig utgång så spelar det liksom ingen roll om de kan innehålla eller faktiskt innehåller för den chansningen är lite väl magstark.
   Nu har det till och med gått så långt att man kan läsa att vissa produkter kan innehålla små mängder av nötter eller kanske bara tillverkas i en fabrik som hanterar nötter. Fan, lägg av nu!

Så vad handlar det om, egenligen? Omtanke? Man vill ju gärna tro det men jag tycker att omtanke vore att istället se till att produkterna inte innehållar annat än vad som deklareras där. För mig är det egentliga budskapet tydligt;  Ät på egen risk. Vi står inte ansvariga, det står ju med fetstil på paketen. Jag förstår att det är lockande att skriva varningen på allt. För man kan ju aldrig vara säker. En fluga kan ju ha suttigt och mumsat sig mätt i en nötfabrik och sedan makat sig ut i det fria för en flygtur - flygit några kilometer bort och tänk; "Oj, oj oj vad mätt jag är. Jag orar inte vifta med vingarna mer." Den glider till närmsta öppna fönster som bara råkar ha någon slags födotillverkning och pang bom där har vi ett spår av nötter. Det är lätt hänt. Men då kan man ju ändå passa på att trycka dit att det säkerligen innehåller små mängder av pruttar och snorkråkor och pollen och lite rost och smörjolja och fan och hans moster.

Och det är väl okej om det bara skulle gälla ett fåtal saker. Nu är det inte så. Det mesta, eller jag vågar nästan säga allt av choklad - förutom Cloettas Kexchoklad - kan innehålla något jag inte tål. Kan innehålla. Kan. Och sen har vi allt det andra av flingor, kex, bröd med mera. Det är samma visa där. Jag hittade texten på en färdigförpackad vit baguette med smör, ost och skinka. Det är oförståligt. Jag fattar i alla fall inte vad en nöt hade där att göra?

Jag och många med mig dör om vi äter en nöt. Jag vet att dessa produkter med största sannolikhet är helt nötfria men vågar självklart inte chansa. Jag avlider.
   Den här krönikan kan innehålla spår av cynism men jag kan garantera; ni överlever.

______________________________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant.se

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Nej, så tråkigt!!!

Det är ju inte mycket av just sådana produkter du kan äta. De garderar sig säker med sådana texter OM I FALL ATT :::: OM så har de ryggen fri,

men det är ju som du säger. Det är inte så att du får en röd prick, inte ens två gröna utan du dör om de skulle visa sig att produkten har nötter i sig.

Men hur var det på 80-talet? Blev du dålig då, när du åt sådant som plopp t.ex. För då fanns ju inte dessa garderingar? Men du, chansa inte.....

2009-04-12 @ 16:51:23
URL: http://www.alexandrasdesign-bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0