Out of office

Sitter på ett tåg. Ensam. Eller det är ju fel förstås. Här är fullt av folk. Bland annat sitter en pappa med sin son precis bakom. Pappan läser högt ur en Muminbok – jag vet inte vilken för Allan är lite för ung för Mumin och jag har inte läst dom där böckerna på över tjugo år - när jag själv var barn. Men efter denna resa som ska pågå i drygt fem timmar har jag kanske nött in dom för pappan läser väldigt högt. Högt och artikulerande. Där finns någon slags melodi i hans berättande fast den känns helt fel. Som om han sjunger falskt liksom. Jag misstänker att han tror att han är en hejare på sagoläsning. Jag håller inte med. Fast vem är jag att tycka sånt. Hans son lyssnar ju och följer. Kanske är det bara jag.
Jag försöker koncentrera mig på något annat. På Carl Johan Vallgren som läser ur sin bok ”Kunzelmann & Kunzelmann”. Han läser bättre än pappan men dessvärre inte högre. Så samtidigt som jag försöker höra till min saga; sagan om Joakim vars far just dött och ett förväntat arv skulle kunna rädda upp allt så tränger sig Mumintrollet, Stinky och Snusmumriken in genom mina lurar. Dom går inte att stänga ute. Så ”Kunzelmann & Kunzelmann” får vänta. Sagan om Mumin kan inte vara så lång. Gud, pappan pratar till sitt barn på ett sätt som gör mig helt allergisk.

Koppla bort. Börja om. Jag sitter på ett tåg. Utan Allan. Han väntar på perrongen i Göteborg med sin mor. Jag har alltså fem timmar framför mig under vilka jag inte kan göra annat än att skriva, läsa, lyssna eller tänka. Och lösa sudoku. Och lägga patiens. Jag älskar att åka tåg på det här viset. Och nu. Det sätter igång något i mig – något som säkerligen skapas av mitt eget romantiserande kring tågresor. Att vara på väg till något nytt. Att något är på gång liksom.
Jag har med mig en termos med kaffe. Detta är detta de sista fem timmarna innan semestern. De sista fem timmarna då jag kan låta mig omslutas av mig själv och skita i allt annat. I samma stund som jag kliver av detta tåg är jag pappa igen. Pappa i ett litet hus i skogen. Pappa till ett barn som inte går på dagis. Älskling till en gravid kvinna. När jag stiger av det här tåget har jag semester och då är det slut på lugnet. Men fan, vad jag längtar efter den där fantastiska, underbara, älskade lilla skitungen och min kvinna – åh, denna kvinna och krabaten som sparkar och bråkar i hennes mage.

På återseende.
Kalle


___________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0