Inbjudan

Min arbetskollega Paul Tilly skrev i sin blogg ett inlägg med namnet ”Fördelen med att vara B-kändis” för några månader sedan. Det handlade kortfattat om en inbjudan han fått till ett jippo på Taco Bar där han, i utbyte mot hans närvaro, kunde hämta ett VIP-kort som gav honom ett minst sagt fördelaktigt pris på ovan nämnd snabbmatskedja. Fantastiskt!

Jag har inte dessa fördelar – eller vadå fördel föresten? Det är ju ett högt pris att betala för att få käka lite billigare mexikansk mat. Med B-kändisskapet följer väl minst lika många nackdelar. Som att låsa hela sin karriär till ett specifikt varumärke till exempel. Ja, ja, jag har inte fördelarna och jag har inte heller nackdelarna men vad jag har är en hjärna som inte förstår sig på siffror och kalkyler och buget och företagsformer och sånt där skit - så att fylla i en F-skattansökan var för mig en omöjlighet även efter det att jag gått en heldagskurs på NyFöretagarCentrum (Kursen hette föresten; Hur man fyller i en F-skattsedelansökan.)
   Nej, men jag fattar det inte. Det går inte att få in moms och räknaskapsår i mitt huvud. Det var som om skatteverketpersonligheten som stod framför mig med en färgsprakande PowerPointShow pratade ett totalt obegripligt språk. Detta trots att han gick igenom varje kolumn och ruta i turordning och i stort sätt berättade vad vi skulle fylla i där. Jag började bra med att fylla i namn och adress och det där man sen var det tvärnit.
   En vecka senare bokade jag en personlig rådgivning och satt en timma över ansökan med en korrekt dam i kritsträcksrandig dräkt men gick därifrån om möjligt mer förvirrad. Jag tvivlade på att jag någonsin skulle få min firma trots att jag hade en redan fungerande och inkomsbringande affärsidé. Men det var inte för mig verkade det som. Eller? Nej, jag ska visa dem att jag också kan, tänkte jag och rigde en ekonom jag känner.
  Några veckor senare hade jag min firma startad och det blev ett rätt bra första år och nu följer med största sannolikhet ett mindre bra finanskrisår. Men det löser sig väl det med. Jag förstår ingenting av vad jag gör - jag bara fakturerar och sparar kvitton och sen ger jag allt i ett kuvert till min ekonomiska vän och får tillbaka ifyllda papper med siffror på.

Varför skriver jag om detta. Jo, i och med att man har tagit kurser hos NyFöretagarCentrum – sifferidiot eller inte – får man deras nyhetsbrev och möjlighet till fördjupningskurser och annat spännande som jag inte orkar ta del av. Så det ligger en hel drös av dessa brev, oöppnade på en gammal mailadress, och idag kände jag att det var dags att gå igenom dem. Kanske finns där något att ta till sig, tänkte jag duktigt och mycket riktigt; jag fann ett mail med följande subjekt;

Inbjudan till FinalGala från Stockholms NyföretagarCentrum

Oj, spännande, tänkte jag och öppnade brevet med ett darrigt musklick.

 Du är mycket välkommen till en festlig kväll där du kan mingla med Maud Olofsson, Stockholms Finansborgarråd Sten Nordin, Stockholms Handelskammares VD Peter Egardt och Företagarnas VD Anna-Stina Nordmark Nilsson.


Jag tänkte efter - länge. Men hur jag än vände och vred på ordvalet i mitt huvud fick jag inte ihop det. En festlig kväll? För det lät allt annat än kul tyckte jag - sifferidioten - och undrade drömmande hur Taco Bar-Festen hade varit.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0