Vädrets makter

Så det är ju sånt där mellanväder idag. Åh, det är svårt. Det är lite kallt i luften och blåsten leker runt kring halsen så man drar åt sjalen ett extra varv. Samtidigt går man runt ett hörn och träder in i solen, in i lä. Och man smälter. Mjuknar. Stegen blir slöa och tunga och man dras ofrivilligt in i fantasier om bättre tider. Det ordnar sig tänker man naivt och får en förnimmelse av en fuktig flaskhals i handen och grässtrån som kittlar ens bara tår och en len vind som letar sig upp innanför en uppvikt jeansbyxa. Man ler och känner hur arbetsmoralen bara sjunker. Sakta, sakta övertygas man om att det där manuset som jag skriver kan jag skriva senare. Man undrar var närmaste systembolag ligger och börjar nynna på en dikt av den helt brillianta Bob Hanson;

”Det har börjat handla om mannen. Han som ringer upp till sitt arbete och säger att; Jag kan inte komma och jobba idag. Nehä, säger dom, är du sjuk? Nej, ha ha! Jag är alldeles för frisk för att komma och jobba idag men jag kanske kommer imorgon om jag känner mig sämre. Eller en annan man som ringer in till ett annat arbete och säger att jag kan inte heller komma och jobba idag för solen skiner ju. Och dom; vadå? Är du helt sjuk i huvudet! Ska du bara komma och jobba när det regnar? Nääää… det är ju det som är problemet, säger han. Jag tycker ju om de regniga dagarna ännu mera ju. Ännu mera ju. Ja ja…”

Jag kan den utantill och läser den på dålig skånska tyst för mig själv. Kör solen, kör! Människan har börjat minnas... i huvudet och jag kisar mot solen. Arbeta kan man göra de dagar när man känner sig sämre, tänker jag. Kanske ska jag ringa upp mig själv och säga att jag inte kommer idag? Vad dumt.
   Men så rundar jag hörnet och går in i skuggan och vinden rycker tag i sjalen. Blåser alla tankar om välkylda Coronas och parkhäng ut ur huvudet på mig. Det är inte dags än. Jag lommar upp till kontoret och sätter mig i tystnaden en stund. Med en kaffe. Och jag ler och tänker att; fan alltså. Man ska inte klaga. Och sen skriver jag detta. Och nu är det gjort.

__________________________________________________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar



RSS 2.0